راهکارهایی برای افزایش بهره وری در صنعت کشاورزی
نیاز های مهم و اساسی هر کشوری تامین مواد غذایی سالم برای مردم است. این نیازها بستگی به شرایط آب و هوایی هر کشوری دارد

همه چیز در مورد بهره وری در کشاورزی:

نیاز های مهم و اساسی هر کشوری تامین مواد غذایی سالم برای مردم است. این نیازها بستگی به شرایط آب و هوایی هر کشوری دارد. صنعت کشاورزی در تامین مواد غذایی حرف اول را می زند. امروزه یکی از دغدغه های سازمان های نظارتی افزایش بهره وری در صنعت کشاورزی است.

به طوری که علاوه بر تامین مواد غذایی کشور بتوان صادرات زیادی به کشورهای دیگر هم انجام داد. برای افزایش بهره وری در کشاورزی باید برنامه ریزی های دقیق انجام شود. باید بتوان با کمترین هزینه ها بیشترین بهره وری را ایجاد کرد.

اما چگونه این کار انجام پذیر است؟

در مرحله ی اول باید توانمندی ها و قابلیت ها را در نظر گرفت و آنها را تقویت و پشتیبانی کرد. برای افزایش بهره وری باید همه مسئولین و افراد هماهنگ باهم فعال باشند. بهره وری بیشتر نیاز به خلاقیت، فعالیت، پشتکار و تلاش فراوان، دانش و تکنولوژی روز و … دارد. افزایش بهره وری در صنعت کشاورزی ارتباط مستقیمی با توسعه و اقتصاد کشور دارد.

معنا و مفهوم دقیق بهره وری در کشاورزی:

برای اینکه بتوانیم به بهره وری صحیح و مناسب دست پیدا کنیم باید از کمترین امکانات بهترین استفاده را کنیم. یعنی با استفاده از کمترین منابع بیشترین بازدهی را داشته باشیم. متاسفانه کشور ما دارای مشکلاتی نظیر کمبود آب و خاک است. اما باید با استفاده از راهکارهایی بیشترین بازدهی و بهره وری را داشته باشد و بهره وری در کشاورزی باید یکی از اسای ترین اهداف در این صنعت باشد. با اتکا و خودکفایی در کشاورزی باید به این اهداف دست یافت.

چه عواملی در بهره وری بیشتر در کشاورزی موثر است؟

قطعا عوامل مختلفی در این حوزه تاثیرگذار هستند. زمانی که اتحاد و هماهنگی بین آنها بوجود بیاید، بهره وری در کشاورزی هم رشد خواهد کرد. قوانین و مقررات تو سازمان های نظارتی، نیروی انسانی، امکانات مناسب، دانش و تکنولوژی پیشرفته، عوامل محیطی و … در این حوزه موثر هستند. قطعا نیروی انسانی و حمایت ها و مدیریت صحیح از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

روش ها و راهکار های افزایش بهره وری در کشاورزی چیست؟

  1. باید با استفاده از تجهیزات نوین آبیاری از هدر رفتن آب جلوگیری کرد. اتصالات و لوله های پلی اتیلن و … از تجهیزات مورد استفاده در این هدف هستند.

  2. افزایش کشت های گلخانه ای در بخش های مختلف

  3. طراحی سیستم ها و الگوهای بازاریابی مناسب برای جلوگیری از مشکلات بعد از کشت و تولید

  4. افزایش نیروی انسانی متخصص و فراگیری دانش کشاورزی در بین تولید کنندگان برای جلوگیری از ضایعات و بهره وری بیشتر

  5. آبادانی زمین های کشاورزی مستعد در روستاها برای تولیدات بیشتر

  6. افزایش ارائه تسهیلات به تولید کنندگان در بخش کشاورزی برای تولیدات بیشتر

  7. استفاده از تجربه های مختلف در کشورهای مختلف برای بهره وری بیشتر

 

روش های آبیاری مناسب برای بهره وری بیشتر در کشاورزی:

قطعا روش های زیادی برای صرفه جویی در مصرف آب در کشاورزی وجود دارد. کشور ما بخصوص صنعت کشاورزی با کمبود آب مواجه است. یکی از مهم ترین راههای افزایش بهره وری در کشاورزی مدیریت و برنامه ریزی صحیح در بخش آبیاری است. در ادامه شما را با راهکارهایی برای آبیاری مناسب زمین های کشاورزی آشنا می کنیم.

  • یکی از روش های آبیاری که به آبیاری سنتی هم معروف است، آبیاری سطحی در کشاورزی است. آبیاری نواری، آبیاری جوبچه ای و آبیاری کرتی از انواع آبیاری سطحی هستند.

آبیاری سطحی هم مانند همه روش های دیگر دارای مزایا و معایبی است. از جمله مزایای آبیاری سطحی، کاهش هزینه ها و کاهش انرژی و سادگی کار است.

از جمله معایب آبیاری سطحی این است که آبیاری سطحی برای خاک های سبک و شنی گزینه خوبی نیست. در آبیاری سطحی نیروی کار بیشتری نیاز است. در نتیجه هزینه ها هم چنان در این روش بالاتر است.

  • آبیاری تحت فشار: سیستم نوین آبیاری نام دیگری برای آبیاری تحت فشار است. آبیاری بارانی و آبیاری قطره ای از انوای آبیاری تحت فشار هستند. آبیاری بارانی مشخص است که آب از قطره چکان ها به حالت قطرات باران می ریزد. اما در حالت آبیاری قطره ای آب به صورت قطره ای چکه می کند. تفاوت اصلی بین آبیاری قطره ای و بارانی این است که در آبیاری بارانی تمام مساحت زمین کشاورزی آبیاری می شود. اما در آبیاری قطره ای تنها اطراف گیاه آبیاری می شوند. در روش آبیاری قطره ای صرفه جویی بیشتری در آب مصرفی می شود.

تجهیزات آبیاری بارانی
آبیاری به روش نوین برای بهره وری بیشتر

در این نوع آبیاری زمین های کشاورزی بدون هدر رفتن آب زیاد آبیاری می شوند و کیفیت و کمیت محصولات تولیدی هم افزایش می یابد. استفاده از آب کمتر و صرفه جویی در مصرف آب و تولید محصولات بیشتر همان معنای بارز بهره وری در کشاورزی است. در این روش آب به صورت کامل و یکنواخت تمام اراضی را دربر می‌گیرد. زمین های شیب دار را به راحتی با آبیاری تحت فشار، آبیاری می کنند. در آبیاری نوین می توان همزمان با آبیاری عملیات کوددهی هم انجام داد. نیروی کارگر کمتری در این روش ها نیاز است. فراموش نشود که آبیاری بارانی یکی از بهترین روش ها برای آبیاری زمین های زراعی است. استفاده از پمپ، لوله های اصلی و جانبی و آب پاش ها از اجزای سیستم آبیاری بارانی هستند. کشاورزان به راحتی می توانند از این امکانات استفاده کنند. توجه داشته باشید که کیفیت لوله ها و اتصالات اهمیت زیادی دارند. زیرا قرار است سال ها با استفاده از این تجهیزات نوین برای کشاورزی و آبیاری استفاده کرد. شرکت آبسار تجهیز آیریک یکی از شرکت های تولیدی بزرگ در زمینه تولیدی لوله ها و اتصالات کشاورزی برای بهره وری بیشتر محصولات و صرفه جویی در مصرف آب است. برای مشاوره بیشتر با کارشناسان سایت https://atapco.ir/ تماس حاصل فرمایید. با ثبت ایمیل خود می توانید سوالات خود را در سایت بپرسید. کارشناسان این شرکت بازرگانی در کمترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهند داد.

جهت مشاوره و اطلاع از محصولات با آبسـار تجهیز آیریک در تماس باشید

03136519810 03136519813

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *