مراحل اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار برای اراضی کشاورزی:

با توجه به میزان خشک سالی و کمبود آب در کشور به کشاورزان توصیه می شود تا از سامانه های آبیاری تحت فشار برای آبیاری زمین های کشاورزی خود استفاده کنند. به هر حال برای تامین مواد غذایی، زمین های کشاورزی و محصولات نیاز به آب دارند.

اما مسئله اینجاست که باید حدالامکان از هدر رفتن آب جلوگیری کرد. به این منظور سازمان های نظارتی و مسئولین کشاورزان را به استفاده از سامانه های آبیاری تحت فشار مانند آبیاری قطره ای و آبیاری بارانی ترغیب می کنند. به این ترتیب می توان میزان بهره وری را افزایش داد. کشاورزان برای راه اندازی این سامانه ها باید مراحلی را پشت سر بگذارند. در این مقاله سعی داریم شما را با مراحل اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار آشنا کنیم.

تسهیلات برای آبیاری تحت فشار:

با توجه به نیاز به استفاده بهینه از آب های زیر زمینی برای آبیاری اراضی، افزایش سطح زیر کشت و عملکرد بهتر محصولات و … تسهیلاتی بابت آبیاری تحت فشار به کشاورزان داده می شود. دریافت تسهیلات برای کسانی که خواستار تغییر شیوه آبیاری در زمین های خود به روش آبیاری نوین دارند، همراه با شرایطی است.

−متقاضی باید نامه ای را برای تقاضای خود تنظیم کند.
−وضعیت بدهی و نوع ضمانت شخص توسط بانک عامل بررسی می شود.
−نامه ای همراه با کروکی زمین کشاورزی به منابع طبیعی ارسال می شود. زمین کشاورزی باید بررسی شود تا مشکلی نداشته باشد.
−اگر جواب استعلام ها مثبت باشد، متقاضی باید به یکی از شرکت های قابل قبول مراجعه کند تا ایجاد طرح برای زمین کشاورزی خود کند.
−کارشناس آبیاری تحت فشار طرح را بررسی می کند. .مدیریت آب و خاک سازمان کشاورزی باید تاییدیه نهایی را بدهد.
−طرح هم از همان سازمان به مدیریت بانک درخواستی فرستاده می شود.
−متقاضی هم ضمانت و وثیقه خود را باید به بانک تحویل دهد.
−پس از بررسی های متداول بین شرکت و مدیر بانک و سازمان و … در صورت تایید پرداختی طی چندین مرحله انجام می شود.
−در کل مدارک مورد نیاز برای این پروسه، فتوکپی اسناد مالکیت، تقاضانامه، فتوکپی پروانه بهره برداری، فتوکپی کارت ملی نماینده، فتوکپی پروانه کشاورزی و … مورد نیاز است.

آموزش های لازم قبل از اجرای پروژه آبیاری تحت فشار:

کشاورز قبل از اینکه بخواهد متقاضی برای اجرای آبیاری تحت فشار شود، باید به کلاس های مربوطه که توسط مدیریت آن شهرستان تشکیل می شود، شرکت کند. این کلاس ها به کشاورز کمک می کند تا بتواند بهتر تصمیم بگیرد که باتوجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم و نوع خاک منطقه و مزرعه کدام نوع روش آبیاری تحت فشار برای محصولات و مزرعه اش بهتر است.

بعد از شرکت در کلاس ها کشاورز می تواند تقاضانامه خود را ارسال کند. پس از ارسال تقاضانامه پروژه توسط کارشناس آبیاری تحت فشار مورد بررسی قرار می گیرد. آنها مشاوره های لازم را به کشاورز در این رابطه می دهند تا دچار ضرر و زیان نشود. در این پروژه از خاک و آب و مزرعه مورد نظر آزمایش هایی گرفته می شود تا کیفیت زمین زراعی مشخص شود.

خرید تجهیزات از شرکت های مجاز برای سیستم آبیاری نوین
نحوه خرید قطعات و تجهیزات برای سیستم آبیاری تحت نوین

نحوه خرید قطعات و تجهیزات برای سیستم آبیاری تحت نوین:

پروژه باید هنگام اجرا از ابتدا تا انتها تحت نظارت سازمان جهاد کشاورزی همان استان باشد. نحوه نظارت می‌تواند به صورت مستقیم توسط سازمان آب و خاک و یا توسط شرکت های طراح باشد. این مرحله نیازمند خریداری لوازم مورد نیاز برای شروع طرح سیستم آبیاری تحت فشار است. در واقع بیشتر هزینه هایی که در این سیستم انجام می شود، برای خرید تجهیزات است.

کشاورز در این مرحله هزینه هایی را متحمل می شود . یا با گرفتن تسهیلات باید هر ماه قسط آن را پرداخت کند. برای این منظور بهتر است وسایل و قطعات مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز خریداری کند. به این ترتیب می تواند سال ها بدون هیچ مشکلی از تجهیزات نصب شده در مزرعه خود استفاده کند. شرکت آبسار تجهیز آیریک یکی از شرکت های بازرگانی مجاز و معتبر در راستای فروش قطعات سیستم های آبیاری تحت فشار و … است. برای ارتباط با مشاورین این مجموعه وارد سایت آبسار تجهیز آیریک شوید و قیمت و تصاویر محصولات را با دقت مشاهده کنید. جهت تضمین و آگاهی از جنس و کیفیت محصولات با مشاورین آبسار تجهیز آیریک تماس بگیرید. مشاورین با صبر و حوصله شما را راهنمایی خواهند کرد.

 

نظارت بر پروژه آبیاری تحت فشار:

پس از نصب کامل و تکمیل پروژه برای بهره برداری بهتر پیمانکار آموزش های لازم را به کشاورز می دهد. در انتها پروژه توسط مدیریت سازمان آب و خاک،  به بهره بردار و کارفرما، پیمانکار و … تحویل داده می شود. بعد از تحویل پروژه به طور مرتب در طول یکسال پروژه توسط کمیته بهره برداری استان، نظارت می شود.

اگر در این مدت هر گونه مشکلی وجود داشته باشد، سریعا به پیمانکار گفته می شود. پیمانکار هم باید در اسرع وقت به مدت ۱۵ روز مشکل را برطرف نماید. در واقع در این یکسال پروژه به صورت موقت به بهره بردار تحویل داده شده است.

بعد از طی یکسال، اگر پروژه بتواند تاییدیه های لازم را از طرف سازمان نظارتی دریافت کند، پروژه به صورت قطعی تحویل بهره بردار داده می شود. توجه داشته باشید که تحویل قطعی پروژه به معنی اتمام کار و اتمام مسئولیت پیمانکار نیست.

چه عواملی باعث موفقیت در طرح سیستم آبیاری تحت فشار می شوند؟

مهم ترین عواملی که باعث موفقیت در این طرح می شود را در ادامه بیان می کنیم:
−بهره برداری مناسب و صحیح
−ایجاد طراحی مناسب برای این سیستم
−نگهداری و مراقبت های لازم و صحیح از طرح
−استفاده از بهترین کیفیت قطعات و تجهیزات در سیستم آبیاری تحت فشار

امروزه این روش ها بهترین راه حل برای راحتی کار کشاورزان و صرفه جویی در مصرف آب هستند. اما هنوز هم کشاورزانی هستند که اگاهی کامل از این طرح ندارند و نسبت به ان اقدامی نمی کنند.

جهت مشاوره و اطلاع از محصولات با آبسـار تجهیز آیریک در تماس باشید

03136519810 03136519813

4 thoughts on “مراحل اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار برای اراضی کشاورزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *