بحران آب و کمبود آن باعث شده‌است که دیگر از شیوه‌های بی‌حاصل و حتی بهینه نشده قبلی برای آبیاری دست برداریم و به سراغ روش های آبیاری نوین و جدید برویم که شاید یکی از بهترین آن‌ها همین آبیاری قطره ای باشد. اما نحوه اجرای آبیاری قطره ای به چه شکل می‌باشد؟ نقشه طراحی این آبیاری باید به چه شکل باشد؟ آبیاری قطره ای خانگی چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟ آیا بدون پمپ هم می‌توان از این نوع آبیاری قطره ای استفاده کرد؟ و …! سوالاتی است که به صورت کامل در این مقاله به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت. اگر شما هم مشتاق هستید که در این زمینه اطلاعات کاملی داشته باشید، با ما همراه باشید.

آبیاری قطره ای چیست؟

قبل از پرداختن به این که نحوه اجرای آبیاری قطره ای به چه شکل باید باشد، بهتر است ابتدا بدانیم که به چه نوع آبیاری، آبیاری قطره ای گفته می‌شود؟ آبیاری قطره ای به شیوه ای گفته می‌شود که در آن قطرات آب از یک لوله کم فشار آب، طبق برنامه از قبل ریخته شده، در محیط پخش می‌شوند.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید وسیله ای که باعث خروج آب از لوله کم فشار به محیط می‌شود، قطره چکان نام دارد که جزو پایه‌های اساسی و اصلی این سیستم آبیاری است. قطره چکان‌ها در این سیستم نقش مهمی را ایفا می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به انتقال آب از یک جریان باریک و کاهش فشار موجود در لوله اشاره کرد. هر قطره چکان طبق بررسی‌های انجام شده باعث کاهش حدود یک لیتر آب در ساعت می‌شود که این عدد نشان می‌دهد، می‌تواند از هدر رفت آب تا حد زیادی جلوگیری کند. این قطره چکان‌ها بر اساس نقشه طراحی آبیاری قطره ای در محیط قرار گرفته اند.

نحوه اجرای آبیاری قطره ای به زبان ساده

آب بعد از خارج شدن از قطره چکان که به لوله پلی اتیلن متصل است، توسط نیروهای کاپیلارتی و ثقل زمین در نیمرخ خاک جریان می‌یابد. در واقع یکی از بخش‌های اصلی و اساسی که نحوه اجرای این آبیاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مرکز ثقل زمین است که کمک می‌کند، آب به صورت عمودی درون خاک نفوذ کند و میزان کمتری از آب به صورت افقی هدر برود! تمامی جایگری‌های لوله‌ها و قطره چکان‌ها توسط نقشه طراحی آبیاری قطره ای از قبل مشخص شده است.

معمولاً زمان مورد نیاز آبیاری در این سیستم بسته به نوع گیاه می‌تواند از یک روز و یا حتی کمتر از آن باشد! در این زمینه بهتر است با افراد کارشناس و مطلع مشورت کنید. افرادی که تجربه ی کافی در ساخت و تهیه نقشه طراحی آبیاری قطره ای داشته باشند.

این سیستم آبیاری برای هر نوع اکوسیستمی حتی درختان و تاک‌ها که فاصله‌های نسبتاً زیادی با هم دارند، دارای کابرد است. با توجه به این سیستم قطره چکان‌ها به صورت واحد‌های مجزا از هم ساخته می‌شوند و توسط یک زایده به خط انتقال آب متصل می‌شوند. در واقع این موضوع نشان می‌دهد که بدون هرگونه محدودیتی شما قادر هستید که از این سیستم‌ استفاده کنید.

در این زمینه اگر به دنبال اتصالات پلی اتلین و لوله پلی اتیلن برای انتقال جریان آب در پروژه‌های خود هستید و یا در این زمینه نیاز به مشاوره رایگان و راهنمایی دارید، کافی است که با کارشناسان بخش فروش و پشتیبانی ما تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند. کارشناسان ما می‌توانند به شما کمک کنند تا تصمیم‌گیری‌ هوشمندانه ای در این زمینه داشته باشید.

نقشه طراحی آبیاری قطره ای

ضرورت استفاده از این شیوه آبیاری برای کاهش هدر رفت منابع آب شیرین در جهان که به شدت با کاهش آن روبرو هستیم، ضرورت وجود اشخاص و متخصصانی در زمینه طراحی صحیح نقشه آبیاری قطره ای را برای ما روشن می‌کند. در این زمینه باید بر اساس اهداف، نوع گیاه و اکوسیستمی که قرار است بر روی آن آبیاری قطره ای پیاده‌سازی شود، نقشه به درستی طراحی شود.

معمولاً در این زمینه کارشناسانی وجود دارند که میتوانند بر اساس تک تک نیازهای شما و خواسته‌هایی که دارید، نقشه طراحی آبیاری قطره ای را تهیه کنند. در این زمینه کارشناسان ما می‌توانند در بخش انتقال آب و استفاده از لوله پلی اتیلن در این زمینه به شما مشاوره بدهند.

نقشه طراحی آبیاری قطره ای

آبیاری قطره ای بدون پمپ یا ثقلی چیست؟

یکی از متدها و روش‌های استفاده از آبیاری قطره ای که این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده‌است، آبیاری قطره ای بدون پمپ یا ثقلی است که در آن بدون استفاده از پمپ و تنها استفاده از ارتفاع و نیروی جاذبه زمین اقدام به آبیاری می‌کنند. با داشتن اطلاعات کافی در این زمینه شاید تصمیم بگیرید که از این شیوه برای آبیاری زمین خود استفاده کنید.

بر اساس این که زمین شما چه مساحتی دارد و می‌خواهید گیاهان به چه صورت آبیاری شوند، آبیاری قطره ای انجام می‌شود. معمولاً در این شیوه آبیاری برای انتقال آب از لوله پلی اتلین استفاده می‌کنند چرا که در برابر مواد شیمایی، نور آقتاب، ساییدگی و … دارای مقاومت خوبی است. در واقع نحوه اجرای آبیاری قطره ای بدون پمپ به صورت صحیح کاملاً بستگی به لوله‌های مورد استفاده در این زمینه دارد که باید به آن توجه داشته باشید.

مزایای آبیاری قطره ای بدون پمپ یا ثقلی چیست؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید این نوع از آبیاری قطره ای دارای چه مزیت‌هایی است؟ طبق نظرات کارشناسان و افراد خبره در این زمینه، آبیاری قطره ای نسبت به سایر شیوه‌های آبیاری قطره ای دارای مزایای زیر است:

  • عدم گرفتگی قطره چکان‌ها به این علت که اندازه روزنه قطره چکان‌های آبیاری قطره ای بدون پمپ در مقایسه با انواع دیگر، نستا بزرگتر است.
  • در زمین‌ها و مزارع کوچک این شیوه از آبیاری قطره ای نسبت به انواع دیگر بسیار به صرفه تر و ارزان‌تر است.
  • استفاده از این شیوه بسیار آسان است و هزینه تعمیر و نگهداری پایینی دارد.
  • در زمین‌های کشاورزی کوچک می‌توان با استفاده از این روش، درصد بهبود عملکرد را نسبت به شیوه‌های سنتی افزایش داد.
  • و …

آبیاری قطره ای بدون پمپ یا ثقلی چیست؟

نحوه اجرای آبیاری قطره ای خانگی به چه صورت است؟

نوع دیگری از آبیاری قطره ای که این روزها از آن صحبت می‌شود، آبیاری قطره ای خانگی است که یکی از دغدغه‌های افرادی است که در خانه ی خود گیاهان مختلفی را نگهداری می‌کنند، اما می‌خواهند چند روزی به سفر بروند! این افراد همیشه نگران این هستند که مبادا عدم آبیاری گلدان‌هایشان در چند روز مسافراتشان باعث پژمردگی و از بین رفتن گیاه شود.

آبیاری قطره ای خانگی شیوه ای است که به شما کمک می‌کند به راحتی به مسافرت بروید و یا در موارد خاصی که خودتان نمی‌توانید از گیاهان آپارتمانی یا خانگی خود مراقبت کنید، بدون هیچ نگرانی از این شیوه استفاده کنید. در واقع نحوه اجرای آبیاری قطره ای به صورت صحیح با استفاده از لوله های آبیاری قطره ای باعث می‌شود که نگرانی در این زمینه نداشته باشید. این روش نسبت به دیگر شیوه‌هایی که به دلیل عدم کارایی در آبیاری منسوخ شده‌اند، بسیار کاربردی است و رواج زیادی پیدا کرده است.

اگر شما هم به فکر این موضوع هستید که با استفاده از این شیوه‌ها در مصرف آب صرفه جویی کنید، می‌توانید با ما تماس بگیرید. همچنین در بخش نظرات، می‌توانید سوالات و تجربیات خود را در زمینه نحوه اجرای آبیاری قطره ای، آبیاری قطره ای خانگی، آبیاری قطره ای بدون پمپ و نقشه آبیاری قطره ای را با ما و دیگر افرادی که این مقاله را مطالعه می‌کنند به اشتراک بگذارید.

جهت مشاوره و اطلاع از محصولات با آبسـار تجهیز آیریک در تماس باشید

03136519810 03136519813