کنترل و نگهداری فیلترها

فیلترهای دیسکی:

مجموعه ای از صفحات پلاستیکی فیلترهای دیسکی را بوجود می آورند. از نظر تصفیه ای قدرت این دیسک ها بسیار بالا است. هنگامی که آب از بین صفحات فیلتر دیسکی عبور می کند، ذرات معلق بین این صفحات به دام می افتند.

نسبت به تمیزی فیلتر باید سر وقت اقدام کنید. این موضوع را می توانید از اختلاف فشار دو طرف صافی متوجه شوید. هنگامی که اختلاف فشار دو طرف صافی به سه متر رسید، نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید. فیلنر دیسکی نسبت به جلبک بسیار حساس است.

به این ترتیب جلبک ها می توانند آن را از کار بیندازند. فیلتر دیسکی از آن دسته از فیلترهایی است که استحکام خوبی دارد. این یک نوع ویژگی مثبت برای فیلتر دیسکی نسبت به فیلتر توری است.

 

 

چگونگی شستشوی فیلتر دیسکی:

 

  • در مرحله اول شیر تخلیه فیلتر دیسکی برای خروج آب صافی باید باز شود.

  • فیلتر را باز کرده و سپس پیستون نگهدارنده دیسک ها را به آرامی آزاد کنید.

  • دیسک ها دارای پوششی هستند آنها ار از آن پوشش خارج کنید.

  • حالا طنابی را انتخاب کنید که به اسید مقاوم باشد. طناب را از بین دیسک های فیلتر عبور دهید. ته طناب را طوری ببندید که حالت حلقه به خود بگیرد. تعداد دیسک ها را به تعداد مناسب انتخاب کنید تا مواد شوینده آنها را به خوبی بشوید.

  • دیسک ها را غوطه ور در محلول کنید. باید به صورت آزاد باشند. اطمینان حاصل کنید که هر دو سمت دیسک ها با محلول در تماس است.

  • بهتر است دیسک ها به مدت یک تا سه ساعت خیس بخورند.

  • سپس دیسک ها را در سر جای خود خود به طور دقیق و منظم قرار دهید. برای جاگذاری پیستون فیلترها را فشار دهید و پوشش فیلتر را محکم ببندید.

  • اگر می خواهید تمام مواد شیمیایی به صورت کامل از بین بروند، فیلتر را چندین بار بشویید.

 

                                         

                                                     

 

  

شیرآلات چدنی فلنجدار
این نوع شیر آلات هم دارای کاربرد های فراوانی هستند. شیر آلات فلنجدار دو کفه فلنج دارند. کاربرد اصلی شیر آلات چدنی فلنجدار در شرکت های آب و فاضلاب، پروژه های ساختمانی و سیستم های آبرسانی و … است

 

 

کنترل و بررسی شیر فلکه ها:

 

  • زمانی که فصل رشد هست، باید شیر فلکه ها به صورت چشمی بازرسی شوند. از سالم بودن و نداشتن نشتی شیر فلکه ها اطمینان حاصل کنید.

  • شیرهای تخلیه هوا هم باید به صورت چشمی بازرسی شوند.

  • شیرهای تنظیم کننده فشار هم باید بررسی شوند که چه میزانی از فشار خروجی دارد.

  • شیرهای شستشو که در انتهای خطوط مانیفلد و لاترال قرار دارند، باید کنترل شوند.

 

 

 

بازرسی لاترال ها:

 

لاترال ها نیاز به بررسی هفتگی دارند.

  • در ابتدای شروع آبیاری لاترال ها باید از لحاظ یکنواختی و نشتی مورد بررسی قرار بگیرند.

  • به صورت چشمی کنترل کنید که در انتهای آبیاری خاک کامل خیس شده باشد. اگر قسمتی خشک و یا غیر یکنواخت خیس شده باشد، باید نسبت به گرفتگی لاترال ها شک کرد.

 

            

کیفیت اب

 

                                                              

 

نگاهی به کیفیت آب آبیاری:

قبل از انجام آبیاری، آنالیز کیفی آب باید به صورت دقیق انجام شود. دبی قطره چکان ها باید در زمان های مناسب اندازه گیری کرد. تغییر در آبدهی آنها می توان زمان شستشو را تعیین کرد.

 

 

اقدامات مورد نیاز برای کنترل کیفی آب:

  • برای شروع کار چند تا از قطره چکان ها را انتخاب کرده و دبی آنها را چک کنید. در صورتی که قطره چکانی گرفتگی داشته باشد باید آن را تعویض کنید. اما اگر بیشتر قطره چکان ها مشکل گرفتگی داشته باید به دنبال منشا این موضوع باشید. به این ترتیب گرفتگی به طور اساسی رفع می شود.

  • توجه داشته باشید که اگر تامین آب توسط استخر صورت می گیرد، جلبک ها و قارچ ها می توانند علت گرفتگی باشند. کلرزنی استخر می تواند از ایجاد این نوع مشکلات جلوگیری کند.

  • در سیستم آبیاری قطره ای، pH نباید بیشتر از ۷ باشد. اگر بیشتر بود نباید از کودهای آمونیوم دار استفاده شود. زیرا این کودها باعث گرفتگی و افزایش رسوب در قطره چکان ها می شوند.

  • اگر امکان گرفتگی قطره چکان ها با رسوبات کربنات وجود داشته باشد،باید PH آب بین ۵ تا ۷ باشد. اگر رسوبات کربنات کلسیم بوجود بیایند برای رفع آنها باید از اسید سولفوریک محلول برای رفع گرفتگی در قطره چکان ها استفاده کرد.

  • ممکن است خطر رسوب آهن که به رنگ قرمز هست، وجود داشته باشد. برای راه حل این کار، باید عمل هوا دهی در استخر انجام شود. توجه داشته باشید که این کار باید قبل از شروع کار و ورود آب به سامانه انجام شود. به این ترتیب آهن در استخر رسوب می کند. توجه به این نکات باعث می شود تا میزان گرفتگی در قطره چکان ها به حداقل برسد.

 

 

 

بررسی چشمی کیفیت آب:

گاهی پیش می آید که متوجه می شوید کیفیت آب کاهش پیدا کرده است. این موضوع با چشم هم به خوبی نمایان می شود. ذرات ماسه، مواد آلی و جامد می توانند دلیل کاهش کیفیت آب باشند.

در این بخش حتما نسبت به اصلاح کیفیت آب بپردازید. اگر کیفیت آب به طور شدیدی کاهش یافته باشد بهتر است در هر بار آبیاری نمونه برداری از آب انجام گیرد.

 

 

شستشوی خطوط لوله:

توجه داشته باشید که شستشوی خطوط لوله ها اعم از اصلی و نیمه اصلی و لوله های توزیع کننده آب اهمیت ویژه ای دارد. با شستشوی خطوط لوله ها و کنترل آنها می توان از تجمع مواد آلی و مواد معدنی در مجموعه جلوگیری کرد.

در نتیجه این مواد وارد قطره چکان ها نمی شوند و گرفتگی در آنها ایجاد نمی شود. به این ترتیب استفاده از مواد شیمیایی به طور قابل توجهی کاهش می یابد. اگر خطوط اصلی و نیمه اصلی و توزیع کننده آب به طور صحیح و مرتب شسته شوند در مواد شیمیایی و نیروی کارگر صرفه جویی می شود.

هر یک از لوله های سامانه حداقل به مدت ۲ دقیقه باید شسته شوند. تا زمانی که آب خارج شده از لوله حالت شفاف پیدا کند.

مشاوره و سرمایه گذاری در کشاورزی

 

 

 

جهت مشاوره و اطلاع از محصولات با آبسـار تجهیز آیریک در تماس باشید

03136519810 03136519813