نحوه نگهداری صحیح از اجزای سیستم آبیاری نوین:

پمپ یکی از اجزای همین سیستم است. برای نگهداری صحیح از آن باید به صورت ماهانه بررسی هایی انجام شود.

اولین مرحله بازرسی چشمی است. توجه داشته باشید که از سمت محفظه پروانه، نشتی ایجاد نشده باشد.

دور و اطراف پمپ باید خالی باشد. وسایل ضافی در اطراف پمپ قرار ندهید تا هوا به خوبی جریان یابد. با نگاه چشمی متوجه زنگ زدگی پمپ  اجزای آن می شوید. اگر زنگ زدگی صورت گرفته باشد باید برای رفع آن خیلی سریع اقدام کنید. توری ورودی پمپ هم ممکن است دچار گرفتگی شود. اتصالات موتور پمپ و منبع تامین برق به هیچ عنوان نباید در رطوبت باشند. ایجاد اتصالات آنها بسیار خطرناک است. هنگام کارکرد پمپ توجه داشته باشید که پمپ لرزش شدیدی ایجاد نکند. این موضوع باعث می شود تا با گذشت زمان آسیب شدیدی به موتور پمپ وارد شود. به صدای پمپ هم توجه کنید. پمپ ها معمولا هنگام کارکرد دارای صداهایی هستند و این موضوع طبیعی است. اما صداهای خش خش و نامتعادل می تواند ناشی از وجود یک مشکل مکانیکی در پمپ باشد. گاهی برای بررسی این صدا ها به سراغ پمپ بروید و عملکرد آن را بررسی کنید. در ادامه شما را با نحوه تمیزکایر و نگهداری انواع فیلترها آشنا می کنیم.

نگهداری صحیح فیلترها:

افت فشار در سامانه معمولا توسط فیلترها ایجاد می شود. افت فشار ایجاد شده بین قسمت ورودی و خروجی فیلتر ایجاد می شود. این اختلاف فشار ورودی و خروجی در فیلترها به دلیل وجودرسوبات زیاد می شود. در نتیجه به مرور زمان فیلتر مسدود می شود. برای جلوگیری از این روند، تغییرات فشار فیلترها باید به صورت مداوم بررسی شوند. زمان هایی که در طول فصل های مختلف شرایط و وضعیت آب تغییر می کند باید توجه بیشتری به آنها داشت. تغییرات فشار در فیلترها دارای رنج معینی هستند. اگر از حداقل مجاز و یا حداکثر مجاز کمتر و یا بیشتر شوند، مشکل ساز می شوند. بیشتر شدن از حداکثر مجار به دلیل وجود موجودات زنده، رسوبات معدنی و … در فیلتر است. . کمتر بودن تغییرات فشار از حد مجازش هم به دلیل  انتخاب نامناسب فیلتر و یا درست نگهداری نکردن از فیلتر است.

  • دلایل تغییرات فشار در فیلتر شنی:

  1. بیشتر از حداکثر مجاز: ایجاد گرفتگی در فیلتر

  2. کمتر از حداقل مجاز: ایجاد شکست یا حفره در شن ها

  • دلایل تغییرات فشار در فیلتر توری:

  1. بیشتر از حداقل مجاز: ایجاد گرفتگی در تورها

  2. کمتر از حداقل مجاز: وجود پارگی در تورها

  • دلایل تغییرات فشار در فیلتر دیسکی:

  1. بیشتر از حداقل مجاز: ایجاد مسدودی در شیارهای فیلتر

  2. کمتر از حداقل مجاز: ایجاد فاصله بین دیسک ها؛ در این حالت مواد جامد بین آنها قرار گرفته است و باعث نشت آب می شود

 هیدروسیکلون
برای جداسازی ذراتی مانند شن و ماسه از هیدروسیکلون استفاده می شود. هیدروسیکلون در جایی که سیستم آبیاری مستقیم به چاه داشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. در دریچه مخزن تحتانی هیدروسیکلون ذراتی جمع می شود. بهتر است هفته ای یکبار نسبت به تمیز کردن ان اقدام کنید.

 

بازرسی دقیق از هیدروسیکلون:

برای جداسازی ذراتی مانند شن و ماسه از هیدروسیکلون استفاده می شود. هیدروسیکلون در جایی که سیستم آبیاری مستقیم به چاه داشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. در دریچه مخزن تحتانی هیدروسیکلون ذراتی جمع می شود. بهتر است هفته ای یکبار نسبت به تمیز کردن ان اقدام کنید.

بعد از اتمام فصل آبیاری، آب هیدروسیکلون را تخلیه کنید. این کار باعث جریان هوا می شود.

فیلتر شنی:

فیلترهای شنی هم باید به صورت مداوم بررسی شوند. هیچ نوع شکستگی نباید به ذرات شن چسبیده شود.

حالا این ذرات شن چگونه بررسی می شوند؟ ذرات شن توسط لمس کردن کامل چک می شوند.

  • نوع ظاهر این ذرات باید به صورت لبه تیز باشد.

  • حالت گرد و صاف نداشته باشند.

  • این ذرات لبه تیز باعث پیشرفت و ارتقای عملیات فیلتراسیون می شوند.

به مرور زمان این ذرات شن حالت فرسودگی پیدا می کنند و باید با ذرات جدیدتر جایگزین شوند. زمانی که اقدام به شستشوی فیلترهای شنی می کنید، مقداری از این شن ها دور ریخته می‌شوند. به این ترتیب با فشار کاری مناسب هم گاهی به این صورت شن کم میاید. پس باید شن اضافی در دسترس داشته باشید. در زمان شستشو آب خروجی از زهکش را با دست خود چک کنید. این کار به تشخیص وجود شن در آب به شما کمک می کند.

فیلتر توری:

فیلتر توری نوعی فیلتر تکمیلی است. در واقع قبل از ورود آب به داخل لوله های سیستم های آبیاری قطره ای قرار دارند. فیلتر توری از یک نوع توری تشکیل شده است که حالت لوله ای دارد و داخل نوعی غلاف قرار می گیرد. آب هنگام ورود به فیلتر ذرات معلق خود را در آن به جای می گذارد. ظرفیت تصفیه در فیلترهای توری بسیار پایین است. به همین دلیل باید خیلی زود تعویض شوند. اگر توری تمیز نشود باعث ایجاد اختلاف فشار می‌شود. در نتیجه ممکن است این اختلاف فشار باعث ترکیدن توری شود. پس برای جلوگیری از این فاجعه هر ازچند گاهی نسبت به تمیز کردن توری ها اقدام کنید.

راههایی برای شستشوی فیلتر توری:

    • برای شستشوی فیلتر توری، پس از اتمام آبیاری، شیر فلکه ی ورودی که به صافی متصل است را ببندید. در این هنگام شیر تخلیه جانبی باید باز شود. به این حالت آب درون آنها کاملا تخلیه می شوند. حالا توری را به آرامی از صافی بیرون آورده و عملیات شستشو را با آب تحت فشار و یک برس آغاز کنید.

    • توری را می توان به صورت چشمی هم بازرسی کرد. توری باید عاری از شکستگی، ترک و … باشد.

    • بعد از اتمام تمیزکاری توری ها، آنها را با پارچه ها و روزنامه ها بپیچید و در جایی برای فصل بعدی آبیاری نگهداری کنید. بهتر است توری ها را در انبارهای مطمئن و تمیز نگهداری کنید.

سامانه آبیاری قطره ای

سیستم آبیاری قطره ای

 

فیلتر در سیستم آبیاری

 

 

 

جهت مشاوره و اطلاع از محصولات با آبسـار تجهیز آیریک در تماس باشید

03136519810 03136519813