آشنایی با روش های جوش لوله های پلی اتیلن

امروزه برای اتصال لوله پلی اتیلن و نصب صحیح انها از اتصالات جوشی مختلف توسط دستگاه های جوشی مختلف استفاده می شود. برای تمامی خطوط لوله ای آب و فاضلاب، برق و … از سیستم جوشکاری می توان استفاده کرد.

روش های جوشکاری کاملا امن و مطابق با استانداردها هستند. وسایلی که برای جوشکاری لوله های پلی اتیلن استفاده می شود، متفاوت هستند. به دور کلی دو روش اصلی برای اتصال لوله های پلی اتیلن وجود دارد. جوش لب به لب و جوش الکتروفیوژن از انواع این اتصالات هستند.

در هر دو روش شیوه اتصال و قوانین جوش متفاوت است. در ولقع روش های مختلفی با دستگاه های متفاوت برای جوش لوله های پلی اتیلن وجود دارد. اما دستگاه جوش لب به لب یا همان فیوژن، دستگاه جوش الکتروفیوژن و دستگاه جوش اکسترودر از مهم ترین و اصلی ترین دستگاه های جوش برای جوش لوله های پلی اتیلن هستند.

در ادامه سعی داریم شما را با انواع اتصالات مختلف در لوله های پلی اتیلن آشنا کنیم.

نحوه کار با دستگاه جوش لب به لب یا فیوژن:

این روش به جوشکاری با صفحه داغ معروف است. در ابتدا در این روش یک صفحه داغ بین دو لب لوله های پلی اتیلن قرار می دهند. صفحه داغی که بین دو لوله قرار داده شده است، حرارت زیادی ایجاد می کند.

همین حرارت باعث ذوب شدن دو سر لوله ها می شود. در نتیجه ذوب شدن لوله ها با یکدیگر مخلوط می شوند. حالا زمان آن است که صفحه داغ برداشته شود. کمی فشار وارد می شود و دو سر لوله ها به همین آسانی به یکدیگر متصل می‌شوند.

در محل اتصال دو لوله پلی اتیلن نشتی بوجود نمی آید. سوال اینجاست که از دستگاه جوش لب به لب برای اتصال چه نوعی از لوله های پلی اتیلن استفاده می شود؟

برای لوله های پلی اتیلنی که قطر بالا دارند مانند لوله های آبرسانی، شهری و … دستگاه جوش لب به لب یا فیوژن بهترین گزینه است. بهتر است اتصالات لوله در ارخانه ها انجام شود تا محل اتصال دچار شکستگی نشود.

نکاتی در اتصال جوش لب به لب:

  • تنها لوله های با ضخامت برابر و هم جنس باید با این روش اتصال یابند.

  • قبل از انجام جوشکاری، سطح های اتو باید حسابی تمیز شند.

  • در زیر دستگاه جوشکاری بهتر است بستری مناسب و تمیز گذاشته شود تا آلودگی ها مزاحم کار نشوند.

  • گاهی نیاز است جش آزمایشی برای کنترل عملکرد ترموستات مربوط به اتو انجام شود. از این طریق دما و حرارت اتو مورد بررسی قرار می گیرد.

  • اتصال لوله های پلی اتیلن به روش جوش الکتروفیوژن

نحوه کار با دستگاه جوش الکتروفیوژن:

یکی از متداول ترین دستگاه های  برای جوش لوله  پلی اتیلن دستگاه جوش الکتروفیوژن است. این دستگاه کار را با سرعت بسیار بالایی انجام می دهد.

دستگاه الکتروفیوژن برای جوش لوله پلی اتیلن انتقال گاز استفاده می شود. باز هم جوشکاری در محل اتصال دو لوله انجام می شود. این کار توسط دو الکترود داغ و حرارتی انجام می شود.

نحوه کار با دستگاه جوش اکسترودر:

دستگاه جوش اکسترودر دستگاهی است که در بیشتر مواقع برای ترمیم محل جوش و اتصالات در دو لوله پلی اتیلن استفاده می شود. در ابتدا گرانول های لی اتیلن را در دال دستگاه اکسترودر قرار می دهند. با استفاده از حرارت این گرانول ها در محفظه دستگاه اکسترودر ذوب می شوند.

در نتیجه گرانول های ذوب شده وارد مجرای خروجی دستگاه اکسترودر می شوند. کنترل جوشکاری با دستگاه اکسترودر توسط اهرمی و به صورت دستی قابل انجام است.

اتصالات پیچی لوله های پلی اتیلن:

از اتصالات پیچی در خطوط آب و فاضلاب لوله های پلی اتیلن در فشارهایی کمتر از ۴ استفاده می شود. این اتصالات خیلی آسان باز و بسته می شوند. آسیبی به لوله هم وارد نمی شود. ویژگی خوب آنها این است که در برابر مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارند.

 

تجهیزات مورد استفاده در جوش لوله های پلی اتیلن:

  1. انطباق با استاندارد IOS در این تجهیزات بسیار اهیت دارد.

  2. قوانین منطقه ای هم برای این تجهیزات اساسی است و باید مورد تصویب قرار گرفته باشند.

  3. سرویس و نگهداری صحیح از تجهیزات جوش یکی از نکاتی است ک همواره باید به آن توجه داشت. اگر شرایط جوش و دستگاه ها مطلوب نباشند، در نتیجه اتصالات هم به خوبی انجام نمی شوند.

  4. تمامی حرارت های ایجاد شده در اتصال باید توسط انرژی الکتریکی ایجاد شوند. به هیچ عنوان نباید از تجهیزات گازی برای حرارت استفاده کرد. به هیچ عنوان نباید از  مشعل ها و حرارت های مستقیم در اتصال لوله های پلی اتیلن استفاده کرد.

  5. حرارت ایجاد شده توسط دستگاه های جوش مقداری ثابت است. بهتر است دارای تجهیزاتی برای اندازه گیری و نشان دادن حرارت ایجاد شده وجود داشته باشد.

  6. اتصالات باید با اصول و قوانین خاص و با توجه به توصیه های گفته شده توسط سازنده لوله پلی اتیلن و اتصالات انجام شود.

قیمت دستگاه های جوش لوله های پلی اتیلن:

دستگاه های جوش لوله  پلی اتیلن دارای قیمت های متفاوتی هستند. این امر کاملا طبیعی است. زیرا هر کدام از این دسگاه ها امکانات و قابلیت های متفاوتی دارند. در نتیجه قیمت گذاری این دستگاه ها هم بر اساس نوع امکانات آنها تعیین می شود. برای اتصال لوله های پلی اتیلن می توانید تولیدی های مختلف را در نظر بگیرید.

شرکت تولیدی آبسار تجهیز آیریک با بیش از ۱۰ سال سابقه فروش قطعات مختلف کشاورزی و ساختمانی و … یکی از معتبر ترین شرکت های بازرگانی است. برای مشاوره با مشاوران این مجموعه وارد سایت آبسار تجهیز آیریک شوید. با شماره های تماس موجود در سایت تماس بگیرید. حتی می توانید ایمیل خود را در سایت ثبت کنید. کارشناسان در کمترین زمان ممکن با شما ارتباط برقرار می کنند و شما را راهنمایی خواهند کرد

اصطلاحات و تعریف

زمان ایجاد لبه اول:

زمان لازم برای ایجاد لبه پیوسته ، با ابعادی مشخص ، حول محیط انتهایی لوله یا اتصال است .

فشار ایجاد لبه اولیه :

فشار وارد بر صفحه گرم کن توسط انتهایی لوله یا اتصال حین مرحله ایجاد لبه در چرخه اتصال دهی ، شامل فشار دراگ وارد بر انتهایی لوله یا اتصال حین اتصال دهی است

در حال به روز رسانی

جهت مشاوره و اطلاع از محصولات با آبسـار تجهیز آیریک در تماس باشید

03136519810 03136519813