آشنایی با اقتصاد و توسعه کشاورزی و اهمیت آن در جامعه
امروزه بحث های زیادی در مورد علم کشاورزی وجود دارد. علم کشاورزی بسیار گسترده و پیچیده تر از قبل شده است.

 

اقتصاد و توسعه در صنعت کشاورزی:

 

امروزه بحث های زیادی در مورد علم کشاورزی وجود دارد. علم کشاورزی بسیار گسترده و پیچیده تر از قبل شده است. نگاه های تازه تر و ویژه تری به این دانش شده است. نظریه ها و فرضیه های زیادی در مورد علم کشاورزی و این صنعت وجود دارد. همه این نظریه ها در راستای بهبود و رشد و عملکرد بهتر محصولات زراعی در صنعت کشاورزی بوجود آمده است. اقتصاد کشاورزی باید با استفاده از روش های کشاورزی برای توسعه و بازدهی بیشتر محصولات کشاورزی به کار گرفته شود. هدف اصلی از علم اقتصاد در کشاورزی، این است که بازدهی و عملکرد گیاهان و درختان و دیگر محصولات زراعی با توجه به حفظ اکوسیستم به حداکثر برسد. علم اقتصاد با توجه به در نظر گرفتن مباحث ریاضی و دیگر علم ها این امکان را به کشاورز می دهد تا سود دهی بیشتری از محصولات کشت شده خود بدست آورد. اقتصاد و توسعه کشاورزی سعی دارد همه مباحث از مصرف غذا و تغذیه و … تا زمین محصولات کشاورزی و محیط زیست را پوشش دهد.

 

نقش اقتصاد کشاورزی در جامعه امروزی چیست؟

 

همانطور که می دانید بیشتر مواد غذایی انسان ها از طریق کشاورزی تامین می شود. پس برای امرار معاش و زندگی به سبک سالم تری نیاز به صنعت کشاورزی داریم. در واقع اقتصاد کشاورزی نقش زیادی در اقتصاد توسعه دارد. هر گونه اختلال و ایجاد مشکلی در روند صنعت کشاورزی، ارتباط مستقیمی با به خطر افتادن امنیت غذایی آن کشور دارد. به همین دلیل امروزه توجه زیادی به تولیدات محصولات کشاورزی ارگانیک می شود. پس برای ایجاد و تولید محصولات غذایی سالم و گسترده باید برنامه ریزی های مستمری صورت بگیرد. بیشتر واردات کشور در سال های اخیر مزبوط به گندم، ذرت ، برنج و … بوده است. مبلغی حدود ۱۵ میلیارد دلار در این سال ها صرف واردات این محصولات شده است. اگر تنها بخشی از این پول ها به بهبود روش های تولید، اصلاح بذر محصولات و … صرف شود، باعث اشتغال پایدارتر و نتیجه بهتر در تولید کشاورزی در خود کشور می شود. کشاورزی ایران می تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد. ایران دارای تنوع آب و هوایی خوبی است. این موضوع تاثیر بخصوصی در رشد و عملکرد بهتر محصولات زراعی دارد. نیروی کار در اغلب شهرستان ها، نیروی تحصیلکرده در علم کشاورزی و … می توانند تاثیر زیادی از طریق تولیدات بیشتر محصولات کشاورزی بر اقتصاد کشور داشته باشند.

 

چه مشکلاتی بر سر راه توسعه کشاورزی وجود دارد؟

قطعا صنعت کشاورزی دارای مشکلات زیادی است. هنوز مشکلات مربوط به این شغل برطرف نشده است. کمبود آب، تولید محصولات غیر ارگانیک، استفاده از مواد شیمیایی و … از جمله مشکلاتی است که باید رسیدگی بیشتری به آنها شود. برای مثال برای صرفه جویی در آب باید از لوازم و تجهیزات بیشتری در همه ی مزارع کشاورزی استفاده شود. به کارگیری لوله ها و اتصالات کشاورزی از جمله این موارد هستند. شرکت ها و تولیدی های زیادی در ایران به تولید این قطعات می پردازند. اگر همه ی باغداران و کشاورزان از این محصولات استفاده کنند، مشکلات هدر رفتن آب در کشاورزی از بین می رود. شرکت هایی نظیر شرکت آبسار تجهیز آیریک یکی از همین شرکت های فعال و معتبر در زمینه تولیدات قطعات و لوله های کشاورزی است. مشکلات پس از تولید از مهم ترین و بیشترین مشکلات کشاورزان و باغداران است. این موضوع مرتبط به بازاریابی در کشاورزی می شود. اقتصاد مقاومتی و برنامه ریزی های صحیح و مناسبی برای بازاریابی در کشاورزی وجود ندارد. اگر این مشکل برطرف شود، تولیدات هم بیشتر خواهد شد. کشاورزان بدون دغدغه فکری و ذهنی برای فروش محصولات خود به کار خود ادامه می دهند. بازاریابی محصولات زراعی مرتبط با بخش صادرات هم از مهم ترین روش های پیشرفت در توسعه کشاورزی است. برای اینکه صادرات این محصولات به صورت قوی و منظم صورت بگیرد نیاز به بازاریابی دقیق و مستمر است. نهاد های نظارتی دقیقی برای رفع این مشکل وجود ندارد. هیچ گونه ارتباط نزدیک و هماهنگ شده ای بین تولید کنندگان و صادرکنندگان وجود ندارد. همه این مسائل باعث بروز مشکلات تولید و اقتصاد کشاورزی در جامعه امروز شده است.

 تاثیر علم کشاورزی در اقتصاد آن
صنعت کشاورزی اگر بهبود یابد و مشکلات آن برطرف شود، نقش بسزایی در اشتغال جامعه دارد. محصولات زراعی مانند میوه ها برای رشد و تکامل نیاز به کاشت و بذر و درختان دارند

 

نقش کشاورزی بر اشتغال جامعه:

 

صنعت کشاورزی اگر بهبود یابد و مشکلات آن برطرف شود، نقش بسزایی در اشتغال جامعه دارد. محصولات زراعی مانند میوه ها برای رشد و تکامل نیاز به کاشت و بذر و درختان دارند. باغداران و کشاورزان اولین کسانی هستند که مشفول به کار می شوند. به این ترتیب نیروی انسانی به کار گرفته می شود. با پیشرفت علم کشاورزی و تدریس آن در دانشگاه ها، جوانان فرصت بیشتری برای اشتغال در کشاورزی پیدا کرده اند. نیروی تحصیل کرده می تواند به بررسی کیفیت بذرها، خاک مناسب برای رشد گیاهان، دلایل ایجاد آفات و … بپردازد. در نتیجه ازوجود این مشکلات جلوگیری می کنند. به این ترتیب محصولات بیشتر و سالم تری به بار می نشینند. در نتیجه تولیدات بیشتر، نیروی کار بیشتری برای چیدن و حمل این محصولات به کار گرفته می شوند. با تولیدات بیشتر نیاز به زمین های زراعی بیشتری برای کشاورزی است. به این ترتیب محصولات و قطعات مورد نیاز مانند لوله ها و  اتصالات بیشتری به کار گرفته می شود و شرکت های بازرگانی و تولیدی های بیشتری محصولات خود را به فروش می رسانند. با به ثمر رسیدن محصولات کشاورزی، بسته بندی ها و فروش آنها در نقاط مختلف و حتی صادرات به کشورهای دیگر آغاز می شود. این چرخه بسیار بزرگ و پیچیده است. تشکیلات نظارتی قوی برای برطرف شدن مشکلات کشاورزی باید بوجود بیاید تا اشتغال بیشتری برای نیروی انسانی بوجود بیاید و اقتصاد کشاورزی کشور بهبود یابد.

 

اهمیت اقتصاد کشاورزی در کشورهای در حال توسعه:

خیلی از کشورهای در حال توسعه برای پیشرفت بهتر و سریع تر خود به توسعه بخش کشاورزی در کشور خود می پردازند. آنها سعی می کنند با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته به صنعت کشاورزی خود رونق ببخشند. صنعت کشاورزی و توسعه آن سرلوحه پیشرفت اقتصادی در دیگر زمینه های آن کشور است. در واقع کشاورزی یکی از رکن های اصلی برای پیشرفت یک جامعه است. بخش کشاورزی ارتباط مستقیم و موثری با بقیه بخش های اقتصادی کشور دارد. کشاورزی نقش بسیار موثری در تامین مایحتاج جامعه، تولید ناخالص ملی، رفاه و سلامت جامعه و … دارد.  در نتیجه کشورهای در حال توسعه برای عبور از بحران های اقتصادی خود به بهبود اقتصاد و توسعه کشاورزی خود می پردازند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جهت مشاوره و اطلاع از محصولات با آبسـار تجهیز آیریک در تماس باشید

03136519810 03136519813