اتصالات جوشی پلی اتلین، نوعی از اتصلات است که کاربردهای مختلفی از جمله اتصالات فاضلابی پلی اتیلن اشاره کرد. این نوع از اتصلات پلی اتیلن در دو نوع فشاری قوی و فشار ضعیف تولید می‌شوند! امروز در این مقاله به صورت کامل در مورد روش‌های اتصال لوله پلی اتیلن و دیگر کاربردهای آن صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

از کجا بفهم اتصالات جوشی پلی اتیلن استاندارد هستند؟

باید بدانید که اتصالات پلی اتیلن استاندارد دارای ویژگی‌هایی هستند که با شناخت آن‌ها قادر هستید که متوجه استاندارد بودن آ‌ن‌ها بشوید. به عنوان مثال حداقل معیارها و ویژگی‌هایی که باید اتصالات پلی اتیلن استاندارد داشته باشند، موارد زیر هستند:

  • در برابر شکستگی‌هاو ترک خوردگی‌ها، مقاومت خوبی دارند.
  • در برابر موادهای شیمایی مقاوت دارند.
  • می‌توانند در برابر ارتعاشات نشای از زلزله، ساییدگی و حتی خوردگی مقاوم باشند.
  • دچار زنگ زدگی نمی‌شوند.
  • جداره داخلی و خارجی آن‌ها، صاف و صیقلی است. یکی از فایده‌های جداره صیقلی، عدم رسوب گیری و افت فشار است.

چرا باید از اتصالات پلی اتیلن جوشی استاندارد استفاده کنیم؟

از مزایای استفاده از اتصالات جوشی استاندارد از جنس پلی اتیلن می‌تواند، هزینه‌های پایین نصب آن‌ها در برابر نصب اتصالات پیچی باشد! همچنین قیمت این نوع از اتصالات نسبت به اتصالات پیچی دارای قیمت بیشتری است. به صورت کلی استفاده از این نوع اتصالات به صرفه‌تر و بهتر از نوع دیگر است.

اتصالات جوشی پلی اتیلن

کاربرد اتصالات جوشی پلی اتیلن کجاست؟

همانطور که در ابتدای این مقاله عنوان کردیم، مهم‌ترین کاربرد این نوع از اتصالات در خطوط انتقال فاضلاب است. استحکام بالا، قیمت مناسب ،اتصال آسانتر، فشرده بودن و وزن کم باعث شده است که از این نوع اتصالات در حال حاضر زیاد استفاده شود، اما روش جوش دادن این نوع اتصالات با یکدیگر به چه صورت است؟

روش های اتصال پلی اتیلن به چه صورت است؟

برای این که لوله‌های پلی اتیلن را به یکدیگر متصل کنند از دو روش رایج یعنی الکتروفیوژن و جوش لب به لب استفاده می‌کنند. در ادامه به صورت کامل این دو روش را با هم بررسی می‌کنیم:

روش الکتروفیوژن برای اتصال پلی اتیلن

یکی از روش‌های رایج که با استفاده از جریان برق نسبت به جوش دادن این نوع از اتصالات استفاده می‌شود. این روش دارای ایمنی بالایی است به همین دلیل استانداردهای یک روش اتصال مطئمن را دارد. همچنین طبق نظر کارشناسان این روش دارای محدودیت‌های کمتری نسبت به روش دیگر یعنی جوش لب به لب است.

شما می‌توانید برای انواع اتصالات جوشی پلی اتیلن از جمله لوله با لوله، لوله با زانویی، لوله با بوشن و … از آن استفاده کنید. از دیگر مزایایی که برای این روش اتصال می‌توان نام برد، موارد زیر هستند:

  • سرعت اتصال بالا
  • تمیزکاری سریع

همچنین ضعف‌هایی که برای این روش تا کنون شناسایی شده است، موارد زیر است:

  • هزینه‌ی بالا
  • محدودیت در قطر لوله

روش جوش لب به لب، روش دیگری برای اتصال پلی اتلین

از دیگر روش‌هایی که برای اتصالات پلی اتیلن استفاده می‌شود، روش جوش لب به لب است! روشی که برای لوله‌های خاص یعنی لوله‌هایی که طول بیشتر از ۹۰ میلیمتر دارند، کاربرد دارد. در این روش لازم است که قبل از عملیات متصل کردن، اقدام به بستن لوله‌ها و تراشیدن دو لبه کرد. بعد از انجام این دوکار می‌توان اقدام به متصل کردن دو لوله کرد.

نکته‌ای مهم در جوشکاری و متصل کردن اتصالات جوشی پلی اتیلن

از نکات مهمی که در این زمینه باید به آن توجه کافی داشته باشید، این است که هنگام جوشکاری حتما و حتما از لوله‌هایی با ضخامت یکسان استفاده کنید. البته اگر برای عملیات جوشکاری از افراد متخصص استفاده کنید، آن‌ها خودشان به شما این نکته را در صورت عدم رعایت آن توسط شما، گوشزد می‌کنند. همچنین بهتر است که جوشکاری اتصالات جوشی را در زمانی انجام دهید که شرایط آب و هوایی مناسب است.

چرا برای انتقال آب شرب از این نوع اتصالات استفاده می‌شود؟

استفاده از این نوع اتصالات برای آب‌های آشامیدنی و قابل شرب به این دلیل است که این نوع لوله‌ها در برابر حمله میکرو ارگانیک‌ها کاملا مقاوم است! همین موضوع باعث می‌شود که آب شرب به بهترین شیوه منتقل شود و دچار مشکلاتی از قبیل مسمومیت نشود.

سخن آخر

اگر به دنبال شیوه‌ای ارزان هستید که هزینه تعمیرات و نگهداری آن هم ارزان باشد، استفاده از این نوع اتصالات که مزایای آن را به صورت کامل ذکر کردیم، یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید امتحان کنید. در این رابطه اگر نیاز به مشورت و یا راهنمایی دارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید تا به شما کمک کنیم. همچنین اگر در این رابطه سوالی دارید، می‌توانید در بخش نظرات از ما بپرسید.

جهت مشاوره و اطلاع از محصولات با آبسـار تجهیز آیریک در تماس باشید

03136519810 03136519813